El-mtb utmaningen

3 tuffa utmaningar som får dig till proffs på el-mtb

Ge dig ut på en rundan med 3 tuffa utmaningar som gradvis får dig att känna dig som ett El-MTB proffs på 40 minuter.

El-mtb utmaningen går till störst del via våra cykelleder och följer lederna Byrundan(6), Paskaberget(7), Dalen – toppen(11), Vargspåret(5) och Hyttan – Skidomårdet(10). Förutom vår ordinarie skyltning så är också el-mtb utmaningen utmärkt med röda led-kryss för att hjälpa dig att hitta rätt.

Vägbeskrivning

Ge dig ut på Byrundan(6). Dom första 3 km är perfekta för att lära känna cykelns alla funktioner. Men efter spängerna nere på myren kommer utmaning nummer 1. Ta dig upp för backen utan att sätta ner en fot. Backen är 30 m lång lerig och brant. Men med rätt växel i och lite krut i benen tar du dig lätt upp. Väl uppe svänger du vänster och får välförkänt vila benen ner mot eldpalkojan. Du cyklar nu mot Paska berget(7) där nästa utmaning startar. Utmaning nummer 2 är en lång uppförsbacke med rullande stenar och knixiga partier. Har du vad som krävs för att nå toppen utan stanna?

Sen följer du leden hela vägen ner till banvallen där du svänger höger till Solberget där den sista utmaningen startar. Utmaning 3 är att ta dig hela väge upp till toppen via anslutningsleden Dalen-toppen(11) för att sen få glida ner längst den flowig leden Vargspåret(5) innan du beger dig tillbaka till Björnen som en ny cyklist via anslutningsleden Hyttan-skidområdet(10). Lycka till!

Säfsen Resort i södra Dalarna är familjevänligt

Boka Säfsen för familjens sommarsemester. Här står barnen i fokus och vi är måna om att även de minsta ska kunna följa med överallt. Sommaren i Säfsen bjuder på både lata dagar vid badplatsen som fartfyllda aktiviteter i skogen.

Säfsenmanifestet vid barmarkssäsong

Vår, sommar och höst upptäcker barn och deras familjer spännande naturnära upplevelser i Säfsen. Här finns barnvänliga cykelstigar så att alla kan följa med, 175 sjöar för kanot och sport- och ädelfiske, fina vandringsleder och inte minst vår stolthet Vildmarkslekplatsen. Upplev mäktig natur mycket närmare än fjällen från mellersta Sverige. Vårt motto är att ge familjen en enkel, härlig och strulfri semester. Därför har vi skapat Säfsenmanifestet 18 bidrag för barmarkssäsongen.